Nowoczesne Technologie w Pigułce

Układ centralnego smarowania – z jakich składa się części?

Cze 20, 18 • Technika

Automatyzacja współczesnych procesów produkcyjnych to jeden z powodów, dla których możliwy był tak dynamiczny rozwój gospodarki i wielu gałęzi przemysłu. Czynności, które niegdyś musiały być wykonywane przez maszyny, dziś mogą być z powodzeniem zlecone zaawansowanym urządzeniom, których działanie kontrolowane jest za pomocą monitora i sterownika CNC. Praca automatów poszła do przodu tak bardzo, że każdy najmniejszy błąd i usterka mogą zaburzyć pracę nie jednego stanowiska pracy, ale całej linii produkcyjnej.

Jednym z powszechniejszych problemów jest nadmierne tarcie, które powoduje nadmierne zużycie komponentów maszyn i prowadzi do poważnych usterek. Aby mu zapobiec, nie stosuje się jednak smarowania ręcznego – rolę człowieka przejęły układy centralnego smarowania. W jaki sposób działają, z jakich składają się części i dlaczego są tak popularne we wszystkich gałęziach przemysłu?

Jak działają układy centralnego smarowania?

Zasady działania układów centralnego smarowania, podobnie jak ich budowa, są zależne od konkretnego rodzaju zastosowanego rozwiązania. Za każdym razem przyświeca im jednak główna myśl technologiczna – układy centralnego smarowania są przeznaczone do doprowadzania smaru do miejsc, w których stykają się pracujące elementy maszyn i urządzeń. Wykorzystując system połączonych przewodów, rozdzielaczy i zaworów, pompy dawkują i dostarczają środek smarny do poszczególnych punktów smarnych zgodnie z zaprogramowanymi parametrami. Lepsza precyzja dozowania środka smarnego, możliwość kontrolowania procesu dozowania i szansa na dotarcie do wszystkich kluczowych punktów smarnych to podstawowe zalety układów centralnego smarowania. W jaki sposób zapewniają tak skuteczną pracę?

Elementy układów centralnego smarowania

Wiemy już, że na rynku występują obecnie różne rodzaje układów centralnego smarowania, przystosowane do przeróżnych maszyn i urządzeń produkcyjnych, a także wielu pojazdów roboczych. Z powodu tak dużej różnorodności dostępnych układów, różnice pomiędzy budową poszczególnych z nich nie powinny dziwić. Są jednak części, które pojawiają się niezmiennie w każdym układzie centralnego smarowania. Wśród nich wyróżniamy przede wszystkim pompy, zbiorniki, zawory, przewody, systemy dozowania, złącza i rozdzielacze oraz sterowniki. Każdy z nich pełni istotną rolę w działaniu całego systemu. Jak pracują?

pompa centralnego smarowania SKF

Poszczególne elementy układu centralnego smarowania możesz sprawdzić u producenta układów centralnego smarowania PROOIL.

Pompa to oczywiście serce całego układu. To dzięki niej możliwe jest generowanie ciśnienia wyrzucającego smar ze zbiornika do przewodów. Pompy stosowane w układach centralnego smarowania to zarówno pompy ręczne, pneumatyczne, jak i elektryczne, przy czym te ostatnie są obecnie najczęściej stosowanym wariantem. Pompy pneumatyczne to rozwiązania wykorzystywane wszędzie tam, gdzie nie ma możliwości podłączenia napięcia zasilającego, natomiast pompy ręczne pojawiają się głównie w układach, w których smarowanie odbywa się rzadko i nieregularnie.

Następnym elementem układu jest rozdzielacz główny, który rozprowadza smar do przewodów, które następnie doprowadzają go do punktów smarowania. Regulacja ilości środka smarnego dostarczanego do układu jest możliwa na dwa sposoby: poprzez regulację wydajności pompy i ustawianie odpowiednich czasów pracy pompy i przerw pomiędzy kolejnymi cyklami, lub poprzez grupowanie wyjść i dostosowywanie częstotliwości dostarczania smaru dla każdego punktu z osobna. Opcja pierwsza wpływa na cały układ, co w wielu przypadkach może nie być działaniem pożądanym. Jednocześnie ma ona jednak swoje plusy – sterowania pompą można dokonywać w trakcie bieżącej eksploatacji, dopasowując ilość smaru do aktualnych potrzeb maszyny.

Optymalne dawki środka smarnego dostarczane do punktów smarnych przez układ centralnego smarowania są zwykle niższe, niż w przypadku ręcznego podawania smaru. Ich stosowanie pozwala więc na mniejsze zużycie środka smarnego i najbardziej optymalną obsługę maszyn. Nic dziwnego, że układy centralnego smarowania stały się podstawą wyposażenia większości fabryk i zakładów przemysłowych.

 

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.