Nowoczesne Technologie w Pigułce

Fotorealizm w wizualizacjach – jak tworzyć realistyczne wizualizacje?

Lis 6, 20 • Technologia

Fotorealistyczne wizualizacje produktów, wnętrz oraz obiektów architektonicznych pozwalają przedstawić przygotowany projekt w formie doskonale odzwierciedlającej rzeczywistość i produkt końcowy.

Wszędzie tam, gdzie do niedawna tworzono wyłącznie tradycyjne projekty 2D lub gdzie pojawiała się konieczność fotografowania produktu czy obiektu dla realistycznego przedstawienia go klientowi, dziś wykorzystuje się fotorealistyczne wizualizacje nieodróżnialne od standardowej fotografii. Do ich wykonania potrzebne są oczywiście odpowiednie techniki pracy, specjalistyczne oprogramowanie graficzne i umiejętność wyobrażania sobie różnych elementów przeniesionych z projektu do świata rzeczywistego. W jaki sposób tworzone są realistyczne wizualizacje i jaką rolę odgrywają we współczesnym marketingu?

wizualizacja salonu

Jak graficy tworzą fotorealistyczne wizualizacje produktów i wnętrz?

Pierwszą i kluczową kwestią pozwalającą na tworzenie fotorealistycznych, mocno rozbudowanych i pełnych detali wizualizacji produktów, wnętrz i architektury jest odpowiednie oprogramowanie, które rozwija się wraz z pojawieniem się nowych technologii i wzmocnieniem jakości grafiki komputerowej. Coraz lepszej jakości sprzęt daje możliwość tworzenia realistycznych wizualizacji krajobrazów, budynków, pojazdów, a nawet ludzi, nie ograniczając grafika małą pojemnością pamięci podręcznej czy przestrzeni dyskowej. Wielogodzinna praca, precyzja, cierpliwość i wyjątkowo dokładna analiza detali pozwalają stworzyć wizualizacje, które dla niewprawionego oka będą nie do odróżnienia od prawdziwych fotografii. Osiągnięcie takiego efektu nie jest łatwe i nawet specjaliści w dziedzinie spędzają przy fotorealistycznych wizualizacjach wiele godzin. 

Jednym z najważniejszych aspektów sprawiających, że przedmioty i obiekty na wizualizacji wyglądają zupełnie jak na fotografii jest właściwa gra świateł i cieni. Grafik, z pomocą dostępnych programów komputerowych, ale i własnej wyobraźni oraz doskonałego postrzegania otoczenia potrafi nanieść na wizualizację naturalnie wyglądające światło, podkreślając z jego pomocą określone detale produktu czy budynku i tym samym ukrywając inne nieco w cieniu. Precyzyjne odwzorowanie szczegółów roślin, odbicia i załamania światła na różnych powierzchniach, tekstury materiałów, nierównego kolorytu skóry czy drobnych niedoskonałości przedmiotów nadaje wizualizacji charakteru, jednocześnie przybliżając ją do wyjątkowego fotorealizmu. Część takich cech graficy są w stanie nadać z pomocą programów graficznych, m.in. przez umieszczenie na wizualizacji źródła naturalnego światła i określenia jego parametrów, co automatycznie wygeneruje jego właściwy kąt padania. Wiele detali trzeba dopracować jednak ręcznie, żmudną i wymagającą dokładności pracą.

grafik

Jak sprawić, by wizualizacja wyglądała jak zdjęcie? 

Patrząc na fotografię widzimy trójwymiarowy świat przedstawiony w wersji 2D, ale wciąż zachowujący wszystkie właściwości i parametry pozwalające zidentyfikować, że fotografowany obiekt jest realny i trójwymiarowy. Budując fotorealistyczne wizualizacje musimy skupić się na odwzorowaniu tego efektu – zagrać cieniami, światłem, teksturami, znakami rozpoznawczymi, a czasem także zorganizowanym brakiem perfekcji, której przy fotografowaniu rzeczywistości trudno doświadczyć. Na niedoskonałych wizualizacjach dostrzeżemy zbyt intensywne, wyglądające na sztuczne światło, nie do końca realistyczny kąt wpadania światła przez okno, brak cieni, nienaturalne załamania powierzchni i krawędzi przedmiotów. Niektóre błędy wypatrzą tylko doświadczeni graficy, inne dostrzegą nawet osoby zupełnie nieznające się na wizualizacjach i fotorealistyce. Kluczem dobrego przygotowania wizualizacji jest sprawienie, że różnice pomiędzy nią a fotografią będą właściwie niedostrzegalne. 

Tworząc fotorealistyczną wizualizację produktu, krajobrazu, przedmiotu, wnętrza czy obiektu architektonicznego warto skupić się na detalach, które budują rzeczywistość. We wnętrzach będą to m.in. dekoracje, dzięki którym potencjalny nabywca mieszkania wyobrazi sobie swoją osobę w stworzonej przestrzeni, a nie jedynie puste ściany ze sztucznie ustawionymi meblami. Im więcej elementów pojawi się we wnętrzu, tym więcej detali będzie wymagało precyzyjnej pracy i skupienia. Planujesz umieścić na wizualizacji rośliny? Zadbaj, by wyglądały jak żywe.

wizualizacja salonu

Rola fotorealistycznych wizualizacji we współczesnym marketingu

Zalety fotorealizmu w wizualizacjach wykorzystywane są m.in. przez architektów, dekoratorów wnętrz, deweloperów, a coraz częściej także prywatnych sprzedawców i marki tworzące różnego rodzaju produkty, chcące przekonać do siebie jak największą rzeszę klientów. Z uwagi na charakter fotorealistycznych wizualizacji, ich przygotowanie nie wymaga posiadania gotowego produktu i ustawienia go w realistycznych sytuacjach na potrzeby fotografii – z wizualizacją możliwe jest sprzedawanie mieszkań czy domów, których osiedla wyglądają w chwili sprzedaży jak duży, rozkopany plac budowy. Fotorealizm jest bez wątpienia silnym narzędziem współczesnego marketingu, popychającym do przodu sprzedaż nawet wtedy, gdy produkt końcowy nie jest jeszcze namacalną, skończoną jednostką. 



Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *